DESIGN OF TRAINING MODULES IN A COMPETENCY-BASED CURRICULAR APPROACH FROM AN INTERCULTURAL PERSPECTIVE
Main Article Content
Abstract
Competency-based curriculum design in higher education has currently gained relevance in vocational training as a productive technique due to the urgent need to prepare citizens capable of facing the challenges of a globalized world. In this context, training modules become a transcendental didactic strategy for organizing learning around observable, relevant, and contextualized outcomes. However, in multicultural societies such as ours, it is essential to incorporate an intercultural approach in curriculum design and training modules to ensure their social relevance, equity, and recognition of the cultural diversity of the country and the region. This article reviews the literature on the design of training modules from a competency-based curriculum approach, emphasizing the contributions and challenges of the intercultural approach.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
References
Arbizu, F., Bilbao, J., Aintzane, Z., Izagirre, C., Fernández, L., Martínez, A., Maite, D., & Bernaola, M. (2012). Modelo de guía para grados universitarios con estructura modular. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 313–341. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4020409.
Bilbao, J., Arbizu, F., Cámara, A., Fernández, M., Martínez, I., & Monasterio, M. (2012). Modelo de Guía para Grados Universitarios con Estructura Modular. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 313. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6134.
De La Oliva, D., Tobón, S., Pérez, A., Romero, J., & Escamilla, K. (2019). Evaluación del modelo educativo constructivista de orientación educativa e intervención psicopedagógica desde el enfoque socioformativo. Educar, 55(2), 561–576. https://doi.org/10.5565/rev/educar.772.
Díaz, F., & Hernández, G. (3ra ed.). (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. McGraw-Hill Interamericana.
Díaz, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. McGraw-Hill.
Díaz, M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Universidad de Oviedo.
González, J. (2003). El rendimiento escolar. Un análisis de las variables que lo condicionan. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 8(7), 247-258. https://core.ac.uk/download/pdf/61900315.pdf.
Hernández, J., Tobón, S., Ortega, M., & Ramírez, A. (2018). Socioformative assessment in online training processes through training projects. In Educar (Vol. 54, Issue 1, pp. 147–163). Universitat Autónoma de Barcelona.
Herrera, D., & Pérez, C. (2021). ¿Cómo fomentar la competencia comunicativa intercultural desde el enfoque por tareas? Pro-Posições, 32, e20180069ES. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0069es.
Huerta, M. (1ª ed.). (2015). La estrategia en el aprendizaje: Una guía básica para profesores y estudiantes. Editorial Magisterio.
Huerta, M. (2015). Formación por competencias a través del aprendizaje estratégico. Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu, 2 (1), 57-67. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2015v2n1.005.
Huerta, M. (2025). Evaluación auténtica basada en evidencias. Fondo Editorial Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo. http://hdl.handle.net/20.500.14593/6739.
IESALC/UNESCO. (2024). Transforming Higher Education in Latin America and the Caribbean. In IESALC.
Morin, E., & Delgado, C. (2017). Reinventar la educación: abrir caminos a la metamorfosis de la humanidad. Editorial Universidad de La Habana. https://www.researchgate.net/publication/368359203_Reinventar_la_educacion_Abrir_caminos_a_la_metamorfosis_de_la_humanidad.
Ortiz, A. (2020). Modelos educativos y tendencias pedagógicas: la pedagogía del amor. Revista Boletín Redipe, 10(3), 89-106. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i3.1221.
Perdomo, J., & Perdomo, T. (2022). Implementación del modelo educativo basado en competencias y los desafíos de la etapa evaluativa. Revista Acciones Médicas, 1(1), 66-76. https://doi.org/10.35622/j.ram.2022.01.005.
Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Editorial Grao. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2013/09/philippe-perrenoud-diez-nuevas-competencias-para-ensenar.pdf.
Pimienta, J. (1ª ed). (2012). Las competencias en la docencia universitaria. Pearson Educación.
Tobón, S. (2da ed.). (2013). Formación basada en competencias. Ecoe Ediciones.
Tobón, S. (1ª ed.). (2018). El proyecto de enseñanza aprendizaje y evaluación. CIFE.
Tobón, S., Pimienta, J., & García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson Educación.
Walsh, C. (2009). Interculturalidad, Estado, Sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época. Universidad Andina Simón Bolívar.